09 مارس 2021

بحكم حبى للسينما، كنت قرأت قبل كده شوية مقالات بسيطة فى موضوع
The psychology of identifying/resonating with characters
أو: ايه العوامل الفردية اللى بتخلى مشاهد معيّن يتعلق بشخصية محددة شافها فى فيلم، دوناً عن باقى الشخصيات.

كلمة "يتعلق" مهياش الترجمة الدقيقة للعنوان اللى قلته فوق. مفيش تقريباً ترجمة عربية مباشرة للعنوان اللى انا كتبته فوق، لكن أقرب شرح لها قد يكون إن الشخص ""يشوف نفسه"" فى الشخصية اللى قدامه، حتى لو عمل ده بشكل لا واعى.

من ضمن العوامل اللى بتخلى شخص يشوف نفسه فى شخص تانى هو مقابلوش شخصياً (النقط اللى جايه دى ترجمة بتصرّف من إحدى المقالات الانجليزية):

  1. إن القيم والدوافع بتاعة الشخصية تكون مشابهة للقيم والدوافع بتاعتك.
  2. إن الشخصية والطباع بتاعة فلان ده تكون زى شخصيتك وطباعك.
  3. إنك تـemphasize أو تتعاطف مع الشخصية، وتحس إن فيه إرتباط بينكم. لأنك حاسس إن مشاعره وردود أفعاله شبه مشاعرك، وقد تكون ردود أفعاله شبيهة بردود أفعالك فى مواقف مماثلة (وده مثلاً السبب الرئيسى اللى بيخلى المشاهد يتعاطف مع الشخصية الـanti-hero والـunderdog المغلوب على أمره، زى شخصية رفعت إسماعيل كده لما كلنا اتعلقنا بيها لأنها مدهولة شبهنا).
  4. التجارب المماثلة: إنك تكون عشت أو بتعيش تجربة مماثلة، أو بتمر بتحديات أو آلام مماثلة لآلام الشخص ده.
  5. الهروب من الواقع وتخفيف الألم: وده سبب عكس كل اللى فات. لما تكون الشخصية بتديك الفرصة انك تنسى انك مين فى الحقيقة، وبتسمح لك إنك تمر بتجارب أفضل من اللى فى حياتك الحالية (وده اللى بينجّح أفلام السوبرهيروز مثلاً).
لما بيحصل أى حاجة من الحاجات اللى فاتت دى، بتتكون حاجة إسمها Parasocial Relationship بينك وبين الشخصية. اللى هى علاقة من طرف واحد يعنى مع الشخصية دى. ده بيخليك تستثمر من مشاعرك وذهنك ووقتك فى الشخصية، بينما الشخصية دى متعرفش إنك موجود فى الكون أصلاً، سواء كانت شخصية وهمية فى فيلم، أو حد مشهور، إلخ...

يعنى من الآخر: انت يا اما بتـresonate، وبتعمل العلاقة اللى من طرق واحد دى مع شخصية"شبهك"، يا اما مع شخصية نفسك تكون شبهها.

فى ضوء الكلام الكبير السابق، لما حد يقرا ويشوف اللى حصل النهاردة مع الطفلة والبيدوفايل، بيكون التوقع من الشخص الـ"سوى" إنه:

  1. يـresonate مع الطفلة مثلاً، على أساس إنها فى موقف ضعف ومغلوبة على أمرها، وياعينى مش عارفه تاخد رد فعل، وده شىء حصل لنا بشكل أو بآخر (اننا نكون فى موقف ضعف بشكل عام وليس التحرش بالذات) وكلنا اتحطينا فى مواقف ضعف قبل كده (راجع رقم 2 و3 و4). ساعتها أول حاجة عقلك هيروح لها وأول تعليق هيطلع منك هو: يا حبيبتى! يا ترى هى كويسة؟ يا ترى عندها تروما؟ يا ترى هى حالتها عاملة ازاى دلوقتى؟ يارب تكون بخير! مفيش حد يطمننا عليها؟
  2. يـresonate مع الست اللى طلعت تجرى تلحق البنت، عشان القيم والدوافع بتاعتها شبهك (راجع رقم 1)، أو إنك قد تكون مش شجاع زيها ولكن مثلاً تتمنى إنك تكون شبهها (راجع رقم 5). ساعتها هيكون أول حاجة عقلك هيروح لها (وأول تعليق هيطلع منك هو): أيوة كده هى عملت الصح. ياريتها كانت ضربته كمان. ست أحسن من ميت راجل. ربنا يحميها. ياريتنى انا والناس كلها نبقى زيها.
  3. لكن لما يكون أول رد فعل يطلع من حد يكون بيخص الراجل: زى "نفذ رصيده من الستر" و "زمان أهله متبهدلين دلوقتى"، ده معناه إنك بتـresonate مع الراجل ده وحاسس إنك ممكن تكون فى وضعه! ده معناه إنك يا إما شايف نفسك فيه ولو بشكل غير واعى (رقم 1،2،3،4)، أو إنك مش عاجبك وضعك ونفسك -برضه بشكل غير واعى- تبقى شبهه (رقم 5)!
آه كلنا عندنا خطايا متنوعة، وكلنا عندنا أفكار وأسرار بنخبيها ونتمنى إنها متخرجش للنور، وربنا ساترها علينا. بس لما العدد ده كله من الناس يـresonate مع الراجل، فده شىء مخيف جداً جداً جداً. هو الراجل كان مثلاً سرق نظره على بنت حلوة فى الشارع؟ ولا حتى دخل فى علاقة رضائية مع حد خارج إطار الزواج؟ ده مختل! ده كان داخل يتحرش بطفلة مش باينه من الأرض!! والله أعلم كان ممكن الموضوع يتطور لإغتصاب لولا الست طلعت تجرى عليهم!!!

لما أول رد فعل يطلع منك يكون خاص بالراجل، فده معناه إن عقلك الباطن شايف إن الرابطة الأقوى فى الـ3 شخصيات اللى فى الفيديو هى الرابطة اللى بينك وبين الراجل!

يا ترى عقلك الباطن محسسك إن كبتك الجنسى ممكن يخليك فى لحظة ضعف تغتصب طفلة مش باينه من الأرض فى يوم؟! ولا حضرتك فى العادى بتعتدى على الآخرين، وخايف فى مرة تتصور وتتجرّس زيه؟! فى الحالتين دول وجودك وسطنا شىء مخيف جداً، ويجب تجنبك وعزلك تماماً إلى أن يتم علاجك.

المجتمع ده كله كده بقى عنبر خطرين كبير. معرفش هو كان كده من زمان، ولا الحياة قد ساءت حقاً على رأى دكتور أحمد الله يرحمه، بس عامة معتقدش إن حتى لو جرايم مماثلة كانت بتحصل زمان إن كان فيه عدد ضخم كده من الناس هيـidentify/resonate مع المغتصب بالشكل ده.

(ملحوظة: تم بذل مجهود ضخم إنى أشيل الألفاظ الخارجة من البوست ده قبل نشره، حفاظاً على مشاعر رواد الحمّام العام اللى عايشين عليه اللى اسمه كوكب الأرض).