17 فبراير 2014

إنتكاسة (قصة قصيرة جداً)

(غرفة يجلس بها شاب بمفرده ينظر إلى هاتفه الجوال الموضوع على المكتب ويتردد فى الإمساك به)

"أكونش إتسرعت؟ انا طول عمرى متسرع أساساً...انا...انا...انا هتصل بيها..."  

يمد يده للوصول إلى الهاتف ثم...

طرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااخ (قفا صاروخى يجعل وجهه يلتصق بالمكتب)

(يلتفت فى فزع إلى مصدر القفا)
- مين؟ أستاذ براد بيت؟! 
- انا مش براد بيت، انا كرامتك يا معدوم الكرامة، انا شخصية عملها عقلك الباطن عشان تحميك من اللى كنت هتهببه، ولو فكرت تقرب ناحية الموبايل هطلّع تلاتة *** أمك دلوقتى، فاهم ولا لأ؟
- هات الموبايل ملكش فيه.

طرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااخ (قفا نووى آخر من الناحية المعاكسة يجعله يقع فى حضن براد بيت)

(يلتفت خلفه فى فزع بينما يساعده براد على النهوض)
- أستاذ إد هاريس؟ إنت دخلت هنا إزاى؟!  
- حسيت إنه مش هيقدر عليك لوحده قلت آجى أساعد، مخابرات بقى وكده وهعرف أقنعك أحسن من الصايع ده.
- لأأأأأأأأأأأأأأأأأ...الداااااااااخلية بلطجـ....

طرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااخ (قفا نووى من الجهة الثالثة يجعله يلتصق بالحائط)
- أستاذ غسّان؟!!!!   
- لا ده انا كنت معدى قلت أشترك مع الإخوة الزملاء بس، إععععععععععععمل الصححححححح.
- يعنى أعمل ايه؟ أعمل ايييييييييه؟؟ ايييييييييييييييييييييييييييه؟؟؟؟؟
...
...
...
إصحـــــــــى يــــــــا زفــــــــــــت !!!!!

(يفتح عينه فى فزع)

- ايه يا ماما فيه ايه؟؟؟
- عمال تصوّت ليه وإنت نايم كده؟ وبعدين مالك نايم وواخد الموبايل فى حضنك زى ما يكون إبنك؟!

(ينظر إلى هاتفه الموجود بجواره)
- لأ ولا حاجة يا ماما، الظاهر كنت هكلم حد وراحت عليا نومة بس، تصبحى على خير.

== تمت ==

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق